TeraTeaTime

TeraTeaTime

ŠKOLA a ty „jiné“ děti…

Škola dokáže být náročná. Pro spoustu dětí.

Úplně na začátku proto, že si hodně dětí špatně zvyká na režim, hodiny soustředění a ne vždycky chápou požadavky na výkon. Proč už si nemůžou hrát? Proč musí hodiny v kuse sedět a dělat nesmyslné úkoly?

Postupně si většina z nich zvykne, přizpůsobí se, a i s učitelem si vytvoří určitý vztah – dobrý učitel umí mít individuální přístup a dřív nebo později zjistí, „jak na ně“ 🙂

school-1634755_1280

Na druhém stupni se všechno komplikuje.

Přidává se puberta a změny chování, u všech dětí v celé třídě.

Předměty se specializují. Narůstá počet učitelů a často už nemají šanci reálně jednotlivé děti poznat a za těch pár hodin si s nimi  vybudovat nějaký vztah. Pokud si normálně lidsky nesednou (a to bývá složité), je to prostě o plnění (pro dítě mnohdy nesmyslných) požadavků. 

Nároky se stupňují…

books-2869_1280

..a očekává se, že dítě je zvyklé a připravené ve školním režimu fungovat…

Jenže to není tak úplně pravda.

Dětí, které SKUTEČNĚ „fungují“ zas tolik není. A těch,co je to ještě i baví, je pár… Většina ostatních to prostě nějak „zvládá“. Tak jako to „zvládali“ jejich rodiče.

student-6987408_1280

Ve školním drilu sice ztrácí chuť a motivaci, úkoly a požadavky plní z povinnosti

a připadají si jak ve vězení,

ale díky sociálním dovednostem a sociální inteligenci většinou tak nějak přežívají, i když jejich výsledky často neodpovídají jejich skutečným schopnostem a potenciálu…

V jeden moment pak obvykle začnou dělat „potíže“, každý podle svého nastavení a povahy, někdo dřív, někdo až v pubertě…

Vzdorují pasivně nebo aktivně, podvádějí, odporují autoritám, vymýšlí naschvály, vyrušují, vyhýbají se povinnostem, ignorují – ale vždycky v mezích, tak aby to ještě prošlo. Rychle se naučí to, jak obejít, co jde, a nedělat víc, než nutné minimum.

girl-7377925_1280

Spousta dospělých nostalgicky vzpomíná na svoje školní léta a „skvělé, i když někdy přísné“ učitele. A tvrdí sobě i svým dětem, že to vlastně nebyla taková hrůza…

V mnoha případech je to ale jenom schopnost mozku zpětně přebarvit a vytěsnit negativní pocity – kdyby se ocitli v té situaci a v tom věku znova, necítili by se nejspíš o moc líp, než jejich děti teď.

Ti rozumější si to aspoň dokážou přiznat a tlak na děti nehrotí nad nutnou míru…

Pak je ale relativně malá část dětí, které to „zvládat“ prostě nedokážou. A na první pohled je od těch ostatních často hned nerozeznáte.

Dneska mívají ve školách asistenty, ale ne vždycky. A na speciální školu jsou málo „postižení“. 

Jsou to prostě trochu „jiné“ děti…

Možná jste takovým dítětem sami byli,

možná ho máte v dětské nebo dospělé verzi doma, nebo sedí ve vaší třídě…

……………………….

Tyhle děti nedokážou použít běžné sociální dovednosti, protože jejich sociální vnímání není stejné, jako u většiny ostatních.

Nedokážou odhadnout, kdy říkat, co si myslí a kdy mlčet, kdy se usmát a kdy se tvářit vážně, kdy nasadit provinilý výraz, nebo kdy se omluvit i za něco, co jim nedává smysl, protože pohár už přetéká… – takže pak většinou přeteče a oni jsou trestaní za něco, co absolutně nechápou…

woman-2048905_1280

Taky těžko snáší, když jim někdo tvrdí něco, co z jejich pohledu není pravda nebo správně – bez ohledu na to, jak to vidí všichni okolo. Prostě nedokážou přijmout, když jim na tom něco nesedí…

V neurotypickém světě je takových věcí spousta…a v případě těchto dětí opravdu nefungují věty typu „mlč, teď mluví dopělí“ nebo „je to tak, protože jsem to řekl“ nebo „prostě si to zapiš!“…

board-2584984_1280

…Pokud na druhé straně není velká trpělivost, snaha a ochota se domluvit, skutečně vysvětlovat (ale i naslouchat) a dosáhnout maximálního možného pochopení důvodů a významu řečeného –

 a případně dokonce ochota ustoupit ze svého pohledu a pozice autority –

dochází ke konfliktům

truth-3641636_1280

Upřímně, kolik lidí s tímto  přístupem znáte? 

……………………..

Ve škole tyto děti těžko zvládají střídání předmětů, témat a učitelů v běžném školním tempu a provozu, protože to tempo je nastavené pro jiný typ mozku a pozornosti, než mají.

Často si nedokážou zapamatovat ani základní poučky a pravidla, protože jejich mozek nefunguje v módu „memorizování“, na který je školní systém nastavený. 

stress-3853148_1280

A přitom toho o některých tématech ví víc než sám učitel (což ne každý učitel ocení;)

……………………..

Tím, že odmala nezvládají naplnit požadavky základní disciplíny – protože jim přehlcený nervový systém často neumožňuje „prostě poslouchat“ – působí  nevychovaně.

A v podstatě i trochu „nevychovatelní“ jsou, protože když těmto dětem příkazy a požadavky nedávají smysl a situaci nechápou, nejsou schopní je plnit – „neposlechnou“ – a narůstá v nich tlak a frustrace, které není jejich nervová soustava vůbec schopná zpracovat …

…Takže to pak vypadá, že se nesnaží, ignorují, nespolupracují, dělají naschvály nebo i provokují – což v naprosté většině situací není pravda…

Ale protože permanentně naráží, dřív nebo později  se mnozí z nich stáhnou do sebe a zatvrdí – a v tom nejhorším případě začnou být opravdu nezvladatelní a agresivní.

Jenže tím důvodem v těchto případech není primárně puberta. Ta situaci zesiluje, zviditelňuje a zhoršuje…

Hlavní příčinou je okolím a jimi samými „nezvládaný“ autismus, který mají od narození a který do velké míry ovlivňuje celý jejich život.

Tyhle děti mají občas dobré, často špatné a až příliš často úplně špatné dny – narozdíl od většiny dospělých a dětí v jejich okolí.

Nejsou simulanti. Aspoň tedy ne dobrovolně.

I když časem většina z nich pochopí, že k zachování života musí občas předstírat nemoc, protože pravdivé argumenty a vysvětlování o „únavě“ a „nemožnosti“ nemají odezvu…

boy-340313_1280

…a takhle by se dalo pokračovat dál a dál …

……………………….

S tímto se potýká, spíš ve větší než v menší míře, v dětském věku většina aspergerů.

Školní docházka je pro mnoho z nich jedním z nejvíc frustrujících období v životě.

woman-4617262_1280

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *